They/Them (2022)

nije htjela ruke moje svoju ljubav, nije dala srce svoje

“They/Them” će nesumnjivo steći kultni status ali iz sasvim pogrešnih razloga.

Jason Blum (iz Blumhouse Production) je rekao da je poželeo da napravi igrani film o “konverzionoj terapiji” inspirisan dokumentarnim “Pray Away” koji je takođe producirao i koji se nalazi u Netflix “biblioteci”.

Konverziona (conversion) terapija se počela primenjivati za lečenje “bolesti” homoseksualizma još početkom prošlog veka ali je poseban zamah uzela u Americi pre par decenija kada su, navodno, počeli da koriste “humane” metode… Ono što je zanimljivo a što nisam znao dok nisam pogledao “wiki” jeste da ova “terapija” nije uopšte zabranjena osim u par zemalja (u Evropi samo tri… Malta, Nemačka i, nećete pogoditi, Albanija). Nemačka je posebno zanimljiva jer Frojd je praktično “otac” ove terapije.

Mislim, da ne bude zabune, svi znamo da Nemci sve Austrijance smatraju svojima…

Pošto nisam ni stručnjak na tu temu ne bih želeo da se ovaj tekst bavi nekakvom istorijom već hajmo da pogledamo horor film koji je Blumhouse producirao tako što je “naleteo” na scenario John Logan-a koji se upravo bavio tom temom.

Logan je inače iskusni i (poneki put) veoma dobar scenarista (pisao je Ridlijevog “Gladijatora” (2000), Skorcezeovog “The Aviator”-a (2004) ali je odgovoran bio i za Skyfall aka Skajfol (2012) i Spectre aka Spektra (2015)). Takođe je i gej (što nikada i nije skrivao).

Verovatno je i to jedan od razloga što je Blumhouse odlučio da Loganu poveri i režiju te mu omogućio da u šezdesetoj godini debituje kao režiser.

Osim toga za “They/Them” (aka They Slash Them) je angažovana grupa LGxxxxx (“x” nije oznaka modela LG televizora nego ne želim da pogrešim i zaboravim neko slovo pa sam ostatak zamenio sa “x”) glumaca da glume LGxxxxx junake te je “They/Them” savršeni primer inkluzije (po holivudskim a i budućim oskar standardima).

Radnja ovog slasher -a je smeštena u jedan kamp (naravno na jezeru) u kome tinejžeri “dobrovoljno” dolaze da bi se izlečili od svoje grozne “bolesti”.

Kampom rukovodi Owen (Kavin Bacon) zajedno sa svojom suprugom i ekipom “iskusnih” terapeuta (a i ova reč terapeuti bi trebala pod znake navoda).

Ma šta da vam prepričavam kada već trejler opisuje radnju veoma dobro:

“They/Them” pokušava da bude i društveno odgovoran/značajan film i slešer horor i u oba pokušaja spektakularno promašuje metu za jedno kilometar (bolje je Mitrović šutirao penal Škotima nego što je Logan ovde pogodio ono što je, verujem, stvarno hteo da nam poruči).

Scena u kojoj pevaju Pink “Perfect”…ali stvarno postoji ta scena

LGBTQ (uradio sam copy+paste da ne bi bilo greške) likovi su tanki i uglavnom služe da povremeno, verovatno tupavoj ili mrziteljskoj, publici izgovore pamflete/parole/replike o tome kako “svako treba da bude onaj kako se oseća” i da su “i oni ljudi koji imaju prava kao i svi…” .

Osim što sve to deluje neprirodno (ne mislim, da budem ovde sasvim precizan, na to da je neprirodno biti gej već mislim isključivo u kontekstu filma i situacija u kojima takve rečenice ispaljuju) dodatno će vas omesti jasno vidljiva činjenica da većina ovih “tinejdžera” uopšte ne deluje kao tinejdžeri (glavnog junaka među njima, ne-binarnog karaktera, glumi takođe non-binary Theo Germaine koji ima 30 godina)

Sa druge strane svi “terapeuti” su tako jednodimenzionalno prikazani u svojoj negativnosti da se prosto zapitate da li je ovo što gledamo nekakva satira jer su toliko groteskno preuveličane njihove “radnje” da više liče na parodije nego na prave ozbiljne zlikovce.

Ono što takođe smeta je i ta početna premisa jer teško je zamisliti kamp u kojem će stići autobus pun napaljenih likova a da se gornje scene ne odigravaju non stop (eto…sad mi pade na pamet da bi priča sa ovako postavljenom temom i strukturom u kampu bila idealna za neki gej pornić)

Ako nije uspeo da dobro “prenese” poruke možda je barem dobro odradio slešer dao…ali avaj…tek tu je načisto omanuo.

Ubistva nisu ni strašna ni naročito krvava, tenzije nema ni u tragovima (osim ako u tenziju ne računamo one trenutke pre nego što se neki likovi “dovate” i “vode ljubav”) a ekspozicioni deo u kome, na kraju, ubica objašnjava svoje motive traje duže nego kada nam Herkul Poaro otkriva misteriju zločina.

U stvari, možda i ne traje bukvalno, ali “They/Them” svakako deluje i predugo i često veoma, veoma dosadno…

Da nema Kevin Bacon-a ovo bi bio kec ko vrata…ali na sreću ima ga…i na nesreću…postoje i znatno gori filmovi od ovog.

Na skali od (1-6) ocena: 2

Biograf
Biograf

Direktor, vlasnik i suvlasnik kompanije BVIZ LTD koja je osnovana sa ciljem obeležavanja, praćenja i čuvanja ugleda lika i dela Bozze Vampira iz Zemuna. Poslednjih godina, nakon što se Bozza povukao iz javnog života, BVIZ LTD na čelu sa sjajnim Biografom, krpi kraj sa krajem pišući recenzije onih filmova koje je, uglavnom, retko ko i gledao a još ređe i čitao (te recenzije)...

- autor je svih epizoda na ovom sajtu

Nagrade:
VEMI za najbolji night soap (1999, 2001);
VOSKAR za sporedne efekte (2003);
VULICER za najbolji roman u kategoriji "Romani sa Bozzom Vampirom" (2004)

V- je prvo slovo reči VAMPIR

Articles: 1121

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.