Nekoliko nedelja nakon što smo porodično pogledali “Kradljivce bicikla” reče mi (mlađi) sin: “Tata, ne znam zašto ali još uvek pamtim onaj crno beli film. Kako su mu ukrali biciklo…kako ga je tražio…”
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/03/Bicycle.Thieves.1948-4-1024x745.jpg)
Gde ćete veće pohvale za neki film snimljen daleke 1948 godine, i to Italijanski pa još plus i crno beli, kada je ostavio tako jak utisak na jedanaestogodišnjeg dečaka kome su omiljeni filmski junaci oni Avengers “smarači” 🙂 .
![](https://i2.wp.com/www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/05/Ladri-biciclette-pioggia.jpg?fit=1024%2C640&ssl=1)
Ovaj klasik italijanskog neorealizma velikana Vittoria De Sica je 1952 godine završio na prvom mestu prve liste najboljih filmova svih vremena po anketi jednog od najstarijih i u svakom slučaju najuglednijih filmskih časopisa Sight&Sound koja se od tada formira na svakih deset godina.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/03/Bicycle.Thieves.1948-1-1024x745.jpg)
Ali batalimo mi te ankete…ko haje za mišljenje nekih vajnih kritičara. Jedino mišljenje do kojeg vam je stalo, dragi moji čitaoci (svo troje), jeste moje.
A ja vam kažem, “Kradljivci bicikla” je filmčina.
Priča je smeštena u tadašnju realnost a sadašnju davnu prošlost, u Italiju nakon drugog svetskog rata ( lokacija Rim), zemlju razorenu ratom i nemaštinom koja je usledila.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/03/Bicycle.Thieves.1948-3-1024x745.jpg)
Stalni posao je kao sedmica na lotou, i kada Antonio (Lamberto Maggiorani) dobije posao radnika koji će lepiti plakate po gradu, neopisiva je sreća u njegovoj maloj familiji koju čine supruga, mališan Bruno (Enzo Staiola) i tek rođena beba. Problem je što je za posao neophodan bicikl a Antonio je slagao da ga ima.
U stvari, imao ga je do trenutka dok ga nije založio da bi mogao da prehrani porodicu.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/03/Bicycle.Thieves.1948-6-1024x745.jpg)
Antonio će nekako (i na pošten) način uspeti da se dokopa svog bicikla ali već prvog dana on mu biva ukraden. Ono što sledi je očajnička potera oca i sina za kradljivcima , potraga koja će dovesti i ugroziti osnovne moralne vrednosti i temelje vaspitanja svakog od njih.
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/03/Bicycle.Thieves.1948-5-1024x745.jpg)
“Kradljivci bicikla” ima sve karakteristike filmskog pokreta koji je iznikao u Italiji nakon drugog svetskog rata. Neorealizam (neki ga zovu i “Zlatno doba italijanskog filma) nije trajao dugo, praktično je već bio ugušen 1952 godine kada je film “Umberto D” (takođe Vitoria De Sike) dočekan oštrim kritikama establišmenta u Italiji. Bilo im je dosta ukazivanja na probleme i muke kroz koje je prolazilo društvo.
Kao i u većini filmova tog pokreta, i u “Kradljivcima bicikla” glavne uloge su pripali naturščicima (većini je ovo debitanska uloga), junaci su pripadnici siromašne radničke klase, a najveći deo filma je snimljen na pravim lokacijama tj. u eksterijeru (stvarno je vizuelno impresivan portret Rima kojeg uglavnom pamtimo iz drugih filmova po raskošnoj arhitekturi i modnim ludorijama…ovde je prikazan snažan kontrast takvim slikama).
![](https://www.bozzavampir.com/wp-content/uploads/2020/05/Ladri-biciclette_folla-1-1024x660.jpg)
Priča je veoma jednostavna, postupci svih likova jasno objašnjeni. Nema ovde nekakvih skrivenih metafora. De Sika gađa pravo u metu, ono što gledamo na ekranu je surovi život, “mehanizam” koji melje i dovodi dobre ljude u iskušenja da počine nepodopštine koji se duboko kose sa njihovim načelima.
Ljudi bez vere i nade lutaju ovom zemljom. Neki od njih (većina?)…pridružiće se ljigavštini i moralnom posrnuću koji ih okružuje. Neki ‘pak neće…i to je možda osnovna poruka ovog filma. Izabrati biti čovek ili postati zver…
Na skali od (1-6) ocena: 5
p.s. meni je lično i dalje najdraži film iz tog perioda “Čudo u Milanu” kojeg je takođe režirao De Sika..